


Kto może zostać ekspertem?
Kandydatem na eksperta może być osoba, która:
- korzysta z pełni praw publicznych;
- posiada pełną zdolność do czynności prawnych;
- nie jest skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe;
- posiada:
- co najmniej stopień naukowy doktora w szczególności w dziedzinie:
- nauk medycznych i nauk o zdrowiu,
- nauk ścisłych i przyrodniczych,
- nauk inżynieryjno-technicznych,
- nauk rolniczych,
- nauk inżynieryjno-technicznych,
lub
- co najmniej wykształcenie wyższe (uzyskany tytuł zawodowy co najmniej magistra, magistra inżyniera lub równoważny) w dziedzinach nauki wskazanych w lit. a oraz udokumentowane co najmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe w obszarze naukowym,
lub
- wyższe wykształcenie medyczne lub farmaceutyczne wraz ze specjalizacją i co najmniej 5-letnim doświadczeniem klinicznym.
Urząd odmawia wpisu na listę ekspertów lub wykreśla eksperta z listy ekspertów oraz nie zawiera umów cywilnoprawnych na ocenę dokumentacji w postępowaniach administracyjnych prowadzonych przez Urząd z:
1) pracownikami zatrudnionymi w Urzędzie lub
2) członkami rodzin pracownika zatrudnionego w Urzędzie, tj. żoną, mężem oraz krewnymi lub powinowatymi do drugiego stopnia pokrewieństwa lub powinowactwa lub
3) ekspertami, którzy nie złożyli wymaganych oświadczeń.
Co należy zrobić?
- Osoba zainteresowana wpisem na listę ekspertów wypełnia formularz eksperta i przesyła go Urzędu w formie papierowej lub w formie dokumentu podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym na adres: urpl@urpl.gov.pl lub składa w kancelarii głównej Urzędu.
- Nabór kandydatów na ekspertów zewnętrznych odbywa się w trybie ciągłym.
Jak wygląda ocena zgłoszenia?
- Przekazany formularz zawierający zgłoszenie przekazywany jest do właściwego pionu Urzędu zgodnie z zadeklarowanym w formularzu rodzajem ocenianej dokumentacji. Ocena kandydatów na ekspertów dokonywana jest przez właściwe merytorycznie komórki organizacyjne.
- Możliwa jest ocena kandydata w porozumieniu z wieloma komórkami organizacyjnymi.
- Urząd informuje kandydata na eksperta o sposobie rozpatrzenia złożonego formularza drogą elektroniczną, a przypadku negatywnego rozpatrzenia zgłoszenia, również o przyczynach odrzucenia kandydatury.
- Od negatywnie rozpatrzonego złożonego formularza nie przysługuje odwołanie. Istnieje możliwość ponownego przesłania formularza, w przypadku usunięcia przyczyn stanowiących podstawę negatywnego rozpatrzenia.
- Osoba wpisana na listę ekspertów zobowiązana jest poinformować Urząd o każdym przypadku powstania zmiany w danych zawartych w przesłanym formularzu w terminie 21 dni od jej powstania oraz potwierdzać aktualność danych na każde wezwanie Urzędu.
- Wpis na listę ekspertów nie jest jednoznaczny z zawarciem lub obowiązkiem zawarcia umowy na ocenę dokumentacji.